Romlott gyermeke tanulmányi eredménye?
Rácba szedjem, eltiltsam vagy motiváljam?
Mi van, ha már mindegyiket kipróbáltam, és mégsem jutottam eredményre. A gyermekem nem akar tanulni! Tudom-e pontosan, hogy miért nem akar tanulni? Ha már tudom hogyan érjek el változást?
Romlott a tanulmányi eredménye
Hogyan tudjam meg az okát?
Beszélgetéssel.
Járja körül a problémát több szemszögből is.
Vizsgálja meg a helyzetet a gyermek oldaláról. A tanárok oldaláról, a gyermek, és a család, a gyermek, és az osztálytársak részéről is.
A beszélgetés során (és ez a legnehezebb) úgy érdemes kommunikálnunk, hogy:
Mentes legyen a minősítéstől, akár a gyermek, akár a tanárokat vesszük sorra.
Maradjunk a tényeknél, abból soha nem született megoldás, hogy vészforgatókönyveket gyártunk.
Kérdezzünk sokat, de a kérdéseink segítő kifejtő jellegűek legyenek. A zárt kérdésekkel (melyekre igen vagy nem a válasz), a vallatás, prédikáló beszédek szintén félreviszik a beszélgetést.
Zárja ki a kérdései eszköztárából a MIÉRT kérdést. Egyszerűen nem fog rá értelmes, és használható választ kapni. Ugye emlékeznek ezekre a kérdésekre akár a saját gyermekkorukból? „Miért nem tanulsz?” Ekkor nálam elveszett a fonál, bambán néztem magam elé, és semmi okos nem jutott az eszembe. És ekkor édesanyám váltott, ahogy sokan hajlamosak vagyunk ugyanezt tenni, jött a példabeszédek végtelen sorozata, és csak ültem, és ültem, és hallgattam. Nem maradt meg semmi, csak az, hogy anyukám már megint csak mondja. Pedig jót akart.
Milyen okok vezetnek ahhoz, hogy nem akar tanulni?
Nem akar tanulni vagy nem megy a tanulás
Az első, amit szét kell választani, hogy nem megy a tanulás vagy nem akar tanulni, erről itt olvashat bővebben.
Nem akar tanulni

Ha nem akar tanulni, és rosszak az osztályzatok, annak alapvetően egy érzelmi oka lehet, ez a félelem!
Az egyik esetben fél valamitől (fél, hogy nem tud megfelelni az osztály nem a tanulásról híres elvárásainak, vagy bele se kezd a tanulásba, mert nem bízik magában, hogy sikerülhet).
Ugyancsak a félelme miatt figyelme másfelé fordul, ami sokkal „fontosabb”, és a tanulás kikerül a fókuszból (ezt kiváltják a negatív családi események, szorongás, szorongáscsökkentő kompenzációs tevékenységek, például a számítógép függés)
Az utolsó nagy csoport szintén félelem alapú, félek a jövőtől, a felnőtt élettől, nem látom értelmét a tanulásnak, és csak az dolog érdekel, hogy a jelenben jól érezzem magam.
Ez az utolsó csoportot lehet a legnehezebben rávenni a tanulásra. Ebbe törik bele a legtöbbször a szülők bicskája!
A hiba, melybe minden szülő beleesik
Elragadják a szülőt az érzelmek
Ez alól nincs kivétel. Mikor a problémák esetén elragadnak minket az érzelmek.
Féltjük a gyermekünket, tehetetlennek érezzük magunkat, és robbanunk. Közben egyre erősebb eszközöket alkalmazunk, hogy „Szedje már össze magát ez a gyerek!”
Igen történnek ilyen helyzetek. A kérdés, az hogy eljutunk-e vele a megoldásig? Ha nem akkor többszörösen van baj.
Baj van mert:
Nem oldjuk meg a problémát
És még magunkra veszünk egy csomó lelkifurdalást, dühöt, tehetetlenség érzést a balhék után
Ekkor kezd el minket szülőket irányítani a helyzet
A viták miatt megromlik a gyermekemmel a viszony.
Akik hosszú ideje ezt élik meg tudják, hogy milyen ezt látni, és érezni nap, mint nap!
Jó, de hogyan jöjjek ki belőle?
Ideiglenes motivátorok, hogy jobban menjen a tanulás
Ezek azok csábító, vagy pillanatnyilag gátló eszközök, melyek rövidtávon talán működnek.

Sokan járják végig ezt az utat.
Ide tartoznak a beígért új mobiltelefon, az egyéb kütyük, vagy éppen a fenyegetések, hogy X hónapig nem játszik a számítógépen, szobafogság, hogy tanuljon, stb.
Szépen lassan kifogyunk az eszközökből. És ez nagyon rossz tud lenni!
Mert a gyermek rájön, hogy hogyan szedje rá a szüleit, és mi szülők ott állunk tehetetlenül, amikor a tizenéves kamasz gyermekünk miután megtiltottunk neki mindent, ott fekszik az ágyon, és faarccal azt mondja, hogy „Akkor sem!”
Tartós megoldások a hosszútávon gondolkodóknak
Hogyan kezdjünk bele?
Nem mindegy, hogy hol tart a gyermekünk, életkorban, és nemtanulás terén, milyen a szülő, gyermek viszony, és mindezt hogyan éli meg a szülő belülről, érzelmileg.
Ez a négy változó KÖZÖSEN határozza meg, hogy milyen módon tudunk elérni eredményt.
Most foglalkozzunk az első, és legfontosabb lépéssel! A következő hírlevélben megismerheti a további lépéseket.
Legtöbb szülő azt várja, hogy a gyermeke jól tanuljon, boldog legyen a gyermeke.
Ha nem így alakulnak a dolgok, a gyermek rosszul tanul, a szülő érzelmileg egyre lejjebb kerül. Ez a legnagyobb gát, és a legnagyobb csapda is egyben, ha a gyermek nem akar tanulni, és a szülő érzelmileg lent van.
Emellett ez teljesen jogos is. De az érzelmi gödörből csak ritkán születnek tartós megoldások.
Az ilyen esetekben különösen fontos, hogy a szülők érzelmileg karban legyenek tartva, mivel ilyen állapotban:
Tudnak objektívek maradni
Könnyebben tudnak segíteni
A gyermek nyitottabb a megoldásra.
De ez sem egyszerű! „Hogyan maradjak nyugodt, mikor a gyermekem tele van egyessel?”
Azt biztosan állíthatom, hogy érzelmileg nyugodt állapotban sokkal könnyebb megnyerni a gyermeket a tanulásra.
Sokan megpróbálják átugrani ezt a lépcsőfokot, és évek múlva felismerik, hogy tehetetlenek, nem tudnak hatni a gyermekre. Ekkor már csak a külső segítség létezik, ezt már a szülők nem tudják megoldani.

Ezért keressenek olyan lehetőségeket, módot, hogy megszerezzék azt az érzelmi stabilitást, ami hatékonyan működik akkor is baj van!
Szeretném figyelmébe ajánlani a következő lehetőséget, mely már sok komoly gyermeknevelési problémával küzdő szülő esetében bizonyult hatékony megoldásnak.
Itt bővebben olvashat róla. »
A tartós megoldások további három elemét a következő hírlevélben részletezem.

Mi történik januárban?
Stresszkezelő tanfolyam gyermekeknek
Addig is, hogy közelebb jussanak a tartós megoldáshoz segítsen elhárítani a nemtanulás legfőbb okát a gyermekénél. Ez a stressz.
Minden gyereknek tudni kell hatékonyan csökkenteni a stresszt. Tudja meg hogyan! »
Ha szeretné, hogy
- Gyermeke jobban tanuljon,
- Nyugodtabb legyen az iskolában,
- Javuljon az önbizalma,
- Hatékonyabban kezelje a konfliktusait.
Akkor az Ön gyermekének itt a helye!
Itt jelentkezhet gyermekével a következő stresszkezelő tanfolyamra!
Tovább a Stresszkezelő Gyermek Tanfolyamra! »

Ha a tanulással komoly bajok vannak
Azoknál a gyerekeknél, ahol a tanulással kapcsolatos problémák a motiválatlanságból, iskolai kudarcokból, önbizalomhiányból, tanulási nehézségekből alakultak ki segítségre van szükségük.
Ez mostantól csoportos formában is elérhető mert létrejött a Túlélő Suli, azoknak, akik utálják a sulit.
Az alábbi táblázatban megtalálja a tanfolyam szervezési tudnivalóit:
Tovább a Túlélő Sulira, mert érdekel »

Ha elégedett a Hírlevéllel, azokkal az értékekkel, melyeket közvetít, ajánlja ismerőseinek, barátainak, kollégáinak!
Ha hírlevelünk megtetszett, kérjük hívja fel rá barátai, szülőtársai figyelmét is! »
Köszönjük a megtisztelő figyelmét!


Sághy Zsuzsanna szülő életmód tanácsadó és Takács Péter gyermek életmód tanácsadó
Hírlevelek 2021
Szülői kontroll a tanulásban »
Válás után minden rendben a gyerekkel vagy mégsem?» A gyerek nem szólal meg az órán, ha kérdezi»
A tanár túl sokat kövel, hogyan álljon hozzá a gyerek?» Engedjük-e gyerekünket nyerni a társasjátékban? »
Egy fontos szempont, ami miatt egy kisiskolás elveszti a lelkesedését a tanulás iránt »
Nyaggat a gyerek! » Milyen kihívások várnak ránk szülőkre 2021-ben?»
Hírlevelek 2020
Létezik-e időutazás?»
Anya, miért vannak rossz emberek?» Jellemromboló elvárások az iskolákban »
Gyerek retteg, hogy elveszíti szüleit» Iskolai teljesítményelvárás kontra szülői szeretet elvesztésétől való félelem »
Miért kell a gyerekeket megtanítani sírni? »
Mit tegyünk, ha a gyerek felnőtt tartalmú oldalakba fut bele?» Látom, hogy a gyerekem élete rossz irányba tart»
Az a fránya kötelező olvasmány!»Ismét közeledünk a digitális oktatás felé? »
Izgulós, lámpalázas felvételizők figyelmébe!» Hogyan lehet a láthatásokat békéssé tenni válás után? »
Egy kellemetlen ok, ami a gyerekek izgulásában szerepet játszik»
Eddig mindenhova utáltam járni, de ide szeretek… » Miért hibáztatják a gyerekek a szüleiket?»
Korosztályos különbségek, és a túlzott számítógép használat » Kezdődik az iskola, de mi lesz a koronavírussal?»
Hogyan segíthetünk a gyerekünknek nemet mondani? » Vajon képes-e egy gyerek megtalálni a problémái lelki okát?»
A nehezen barátkozó gyerek csapdája » Hogyan beszéljük gyerekünkkel a család anyagi helyzetének nehézségeiről? »
Az orvosi diagnózisok hatása a gyerekekre »
Hogyan próbál a gyerekkel kapcsolatba lépni egy pedofil?» A gyerek sokat veszekszik a szüleivel»
Meg lehet-e változtatni a gyerekem karmáját? » Miért akadunk el a szülő gyerek kapcsolat javításában? »
Túl hangosak a gyerekek? 7 ötlet a gyerekek kezelésre, ha túl nagy a hangzavar otthon »
Ha kiabálok az mennyire rossz a gyereknek?» Hogyan hatott az „kütyüzés” a gyerekekere ebben az időszakban? »
Miért fontos most feltöltődni, tanulni, fejlődni? »
Nem unja már a gyerek az örökös otthonlétet? » Digitális oktatás okozta túlterhelés gyereknél és szülőnél »
Most különösen figyeljünk az idősekre!» Stresszoldás, türelemfejlesztés házilag, de profin »
Írja meg miben tudok segíteni Önnek!» Hogyan tudom lekötni a gyerekem figyelmét, ha össze vagyunk zárva? »
13 kérdés, amiről a koronavírus helyzetben érdemes elgondolkodni »
Párkapcsolati konfliktusok koronavírus idején »
Hogyan lehet normális életet élni bezárva, ha gond van a gyerekkel?»
Hogyan beszéljünk a koronavírusról gyerekünknek? »
Miért nehézkes a szocializáció egy túlérzékeny gyerek számára?»
Miért hajlamos az ember a pánikra?» Három érdekes színfolt az elmúlt hetek foglalkozásaiból»
Jó tanuló gyerekem cikizik az osztálytársai » Feldolgozatlan válás hatása egy kamasz párkapcsolatára»
Egy fiú nekitámadt az osztálytársának, mert az szidta az édesanyját»
Gyerek sportverseny felkészítés EFT-vel» A gyerek szorong, és ez mégis eszköz a gyerek kezében »
Ami kihívás a gyereknél, az kihívás a szülőnél» 7 felrázó, sorsfordító kérdés »
Boldog gyermek hírlevelek
Olvassa el a korábbi hirleveleinket is! Témakörök szerint olvashat a gyermeknevelés, a családi élet, a tanulás, stressz, szorongás, agresszió, számítógépfüggőség, és más témákban.
Hírlevelek 2019 » Miről írtunk 2018-ban? »
Hírlevelek 2017 » Hírlevelek 2016 » Hírlevelek 2015 » Hírlevelek 2014 »
Hírlevelek 2013 » Hírlevelek 2012 » Hírlevelek 2011 » Hírlevelek 2010 »
Hírlevelek 2009 »
