Miért megy nehezen a matematika?
Hanna 10 éves, szeret iskolába járni, vannak barátai, jól beilleszkedett a közösségbe. A problémája, hogy nehezen megy a matematika. Lassú, a dolgozatokat nem fejezi be. Pedagógusai, szülei segítőkészek, a családi háttér rendezett.
Mi lehet a baj? Gyanakodjunk a diszkalkuliára? (Számolászavar)
Mivel nem vagyok fejlesztő pedagógus, ezért a diszkalkulia diagnosztizálása nem a feladatom. Viszont érdemes volt feltenni az ilyen esetekben néhány kérdést!
„Mi a baj a matekkal?” „Nem tudom, nem szeretem, unalmas, és nehéz!” – válaszolja Hanna.
„Mióta lett nehéz a matek?” „Harmadik eleje óta.”
„Mi történt akkor?” „Nem tudtam befejezni a dolgozatot, és 1-es lett.”
Itt látszott, hogy Hannában van igyekezet, ezt el is mondta, hogy addig semmi problémája nem volt a matematikával, de utána a sorozatos kudarcok kedvét szegték.
Ekkor jó, ha tisztában vagyunk azzal, hogy mit kell tanulni a gyerekeknek. Az aktuális tananyagból felettem neki egy kérdést, melyre nem tudott válaszolni. Ekkor mentünk vissza a már oktatott tananyagban. Kiderült, hogy a szorzótáblát nem tudta pontosan. (Gyakori oka a matematika utálatának.)
Mindig addig kell visszamenni, amíg a tudásalapok teljesen biztosak. Ha ez megvan, innét indulhat a fejlesztés.
Felmerült az is, hogy miért nem szólt Hanna, hogy nem érti a matematikát?
„Mert akkor korrepetálásra kell járnom, és nem marad időm játszani!” – válaszolta Hanna.
Itt sem a tanárral, vagy a matematikával volt gondja, hanem az elvesztegetett idővel.
Hannával folytatott beszélgetés során pontosan megértette, hogy mennyire fontos az alapok ismerete, és mennyi gondot jelenthet, ha nincs tisztában a matematika alapjaival. Az is tisztázva lett, hogy nem ő volt a buta, mert nem tudta a tananyagot, csupán a szabályokat nem ismerte.
Hogy feloldjuk a benne lévő ellentéteket, csak egy ilyen beszélgetésre volt szükség.
Miért nem szeret Zsolt nyelvtan órára járni?
Zsolt okos 12 éves fiú, családi háttere rendezett, problémamentes. Gondja csupán az, hogy nehezen tud koncentrálni. Mutatkoztak nála a figyelemzavar jelei ». Emellett a nyelvtannal állt hadilábon.
A koncentráció fejlesztése után, mert e nélkül nehezen érhetünk el eredményeket a tanulásban, felderítettük a nyelvtannal kapcsolatos gondokat.
„Zsolt, a nyelvtannal van gondod vagy a tanárral?” „A tanárral” – válaszolta Zsolt.
„Ha más tanítaná a nyelvtant, akkor hogy éreznéd magad?” „Sokkal jobban, és a jegyeim is jobbak lennének!”.
Ezzel kizártuk a tantárgy okozta konfliktusokat Zsolt életében.
„Mi zavar a tanárban?” „Az, hogy állandóan piszkál!”
„Mit mond?” „Figyelj már oda!” „Koncentrálj!”

A gyerekeknek az egyik legnagyobb gondjuk, hogy azt hiszik, hogy a tanárokkal szemben tehetetlenek. Ha nem úgy tesznek, mint, ahogy a tanárok akarják, akkor jönnek a beírások, és a rossz jegyek. Így megtanulnak „tűrni”, de a feszültségük egyre nagyobb.
Pedig ez nem így van!
Ilyenkor a tanárok iránt érzett ellenszenvet érdemes módosítani. Ennek egyszerű, szülő által is kivitelezhető része, hogy megtanítjuk a gyermekünket kilépni a saját helyzetéből, és megmutatjuk, hogy milyen mindez a tanár szemszögéből.
Ezzel a módszerrel Zsolt pillanatok alatt rájött, hogy a tanár nem piszkálni akarja őt, csak azt szerette volna, ha figyel. Egy ilyen beszélgetéssel a negatív érzelmi töltések akár felét is le lehet venni a gyerekünkről. Csak arra figyeljünk, hogy mi szülők ne foglaljunk állást az ügyben egyik oldalon se, mert ez megnehezíti a gyermekünk megnyugtatását.
A maradék tanár iránt érzett ellenszenvet az EFT segítségével 5 perc alatt oldottuk. (Erre a gyerekek önmaguk is képessé vállnak a Stresszkezelő Gyermek Tanfolyam elvégzése után!)