Problémamegoldó készség
Lépést tartani vagy előnyt szerezni a versengő világban. Komoly kihívás. A gyermekünknek tudnia kell kritikusan szemlélni a környezetét, megfigyelni, analizálni dolgokat. Előállni új, gyökeresen más ötletekkel, amikor egy összetett kérdésre keressük a választ.
A gyerekünknek ehhez gyakran fel kell tennie olyan kérdéseket, mint „miért?” , „és mi lenne, ha?”. Hogy képes legyen egy problémának minél több oldalát megszemlélni.
Hogyan érhetjük ezt el?
A gyermekünk azzal fordul hozzánk, mondjuk, hogy „miért van szegénység, és miért olyan gazdagok egyesek?”. A kérdést fordítsuk meg, és kérdezzük meg tőle, hogy ő mit gondol, hogy miért. Egy másik esetben a gyerek szeretne valaminek utánanézni a neten. Együtt felkutatjuk a témát, átolvassuk a találatokat, majd a végén megkérdezzük tőle, hogy ő milyen következtetéseket vont le az olvasottak alapján.
Másokkal való együttműködés képessége
A jövő cégei olyan embereket fognak keresni, akik képesek együttműködni más munkavállalókkal egy közös cél érdekében.
Az iskolában is hasznos lenne, ha a gyerekek többször dolgoznának együtt teamben, mert a team munka fejleszti ezt az együttműködési készséget. A gyerekek megtanulják, hogyan vegyék rá egymást a közös munkára, hogyan állapodjanak meg a munka menetében, a feladat kivitelezésében, hogyan osszák be az idejüket.
Teamunka fejlesztés otthon. Családi sütés, főzés. A receptet pontosan is végre lehet hajtani, de érdekes eredmény jöhet ki abból, ha megváltoztatjuk az összetevőket. Lehet, hogy néha kukába kerül a süti, de a gyerekek legalább megtanulnak megbirkózni azzal is, ha elrontanak valamit.
Készítsünk együtt mozifilmet. Tervezzék meg, hogy miről fog szólni a darab, ki mit fog előadni. A nagyobb testvér végezheti a film vágását, és összeállítását. (Ha rendelkezünk videokamerával, akkor a kamerához általában van egy egyszerű filmkészítő program.) De ugyanez megoldható egy érintő képernyős telefon kamerájával is. Ahol a fotókat készítünk, majd azokat a számítógépre feltöltve PowerPointban is megalkothatjuk a történetet.
Talpraesettség az új technológiák kezelésében
Ha odaadjuk az új telefonunkat a gyereknek, pillanatok alatt kiismerik magukat. De ez nem ugyanaz, mint megfelelő módon használni az eszközök nyújtotta előnyöket. Megismerni a számítógép használatát, összefüggéseiben érteni, hogy milyen lehetőségek nyílnak a kommunikáció során, ha alkalmazzuk az új technológiákat (internetről való információgyűjtés, fel, és letöltés, közösségi média alkalmazása, honlap készítés, blogolás, internetes vásárlás, stb.)
Írjunk közösen blogot. A családi blogolás nem kerül semmibe, vannak olyan oldalak, ahol bármennyi blogot nyithatunk. Feltehetünk képeket, írhatunk mellé szöveget. A gyermekünknek segíthetünk a szöveg megírásában. Ezzel a gyerek megtanul megfelelő módon írni, érdekesen kommunikálni.
Hibás félreérthető kommunikáció keresése a neten. Mutassuk meg, hogy egy elírás mennyire két vagy más értelművé teszi a kommunikációt. De hasonló üzenetek tömegével érkeznek a Facebookon keresztül is. Melyek nem csak az emberi butaságot mutatják meg, hanem azt is, hogy mennyire fontos jól, és egyértelműen kommunikálnunk.
Háromdimenziós gondolkodás
Egy tárgyat térben elképzelni, és a 3D-ben való gondolkodást, fejleszteni elengedhetetlen lesz a jövőben. De ezt a tudást nap, mint nap alkalmazzuk, amikor közlekedünk, amikor kertészkedünk, rajzolunk, átrendezzük a szobát. Erre a tudásra lesz szükség, amikor orvosként szívműtétet hajtunk végre, ruhatervezőként megalkotjuk a legújabb ruhakölteményünket, építészként házat építünk.
Videojátékok. A videojátékok segítenek minket a térbeli tájékozódásban. Ide tartozik a gyereke
kedvenc játéka a Minecraft, ahol kockákból várost építünk. Azonban ne feledkezzünk meg az időkorlátok betartatásáról.
Lego, barkácsolás apuval, autószerelés, közös fészer építés szintén fejleszti a gyerek 3D-ben való gondolkodását, képzelőerejét.
De az is hasznos, ha kikapcsoljuk a GPS-t, amikor megyünk valahova, és megpróbálunk térkép alapján tájékozódni.
Kommunikációs készségek fejlesztése
A gyermekünknek képesnek kell lennie arra, hogy jól, hatékonyan kifejezze a gondolatait. Tudja közölni a másik emberrel, ha nem ért vele egyet. Szeretné meggyőzni a másikat a saját véleménye helyességéről. Mindezt úgy, hogy a másik embert ne alázza meg, sőt akár képes legyen őt motiválni.
Vakvezetés. Játszunk ismert környezetben úgy, hogy a szülő beköti a szemét, és a gyerek instrukciói alapján meg kell találni egy lerakott tárgyat. Majd csere. A gyereknek ilyenkor meg kell tanulni a figyelni, hallgatni.
A történet folytatódik. Nagyszerű családi játék, amikor valaki elkezd egy történetet, melyet a mellette ülő folytat, és a harmadik megjegyzi az eddigieket, és folytatja a saját gondolataival. A sor végén ismét folytatja, aki elkezdte a történetmesélést, és jön a következő… Ez segít a gyerekeknek, hogy megjegyezzék (figyeljenek az eddig elhangzottakra), és kreatívak legyenek a folytatásban.
Elvonatkoztatni a problémától
Egy adott feladathelyzetben a megoldás érdekében jó, ha el tudunk szakadni a problémától, és új megközelítésben oldjuk meg a problémát. Ezt otthon a követező módon tudjuk elősegíteni: Adott egy probléma, például el kell adni az autót. Közösen keressük meg az összes lehetséges megoldást (ezt hívják brainstormingnak), majd megalkotjuk a tervet, és elkezdünk cselekedni.
Mire használható? Adjunk a gyermekünk kezébe egy pillepalackot, vagy egy zacskót, vagy fakanalat, és kérdezzük meg tőle, hogy mi mindenre tudná használni ezt a tárgyat.
Oltsd le a villanyt! Adott egy tekercs spárga, egy ragasztószalag. Kérjük meg gyermekünket, hogy oltsa le a lámpát, úgy a saját szobájában a megadott tárgyak segítségével, hogy ő nincs benn a szobájában.