Felvételi jelentkezési lapok kitöltése
Mennyire maradjunk a realitásoknál vagy mennyire merjünk elrugaszkodni a jelentkezési lapok kitöltése során az iskolák bejelölésénél?
Képlet egyszerű. Vegyük figyelembe a gyerek képességeit, motivációját. Alakítsunk ki egy álomsorrendet. Az álomsorrenden belül a legelső helyre olyan iskola kerüljön, amelyik az iskolai nyílt napok, és a begyűjtött információk alapján a legnagyobb boldogsággal töltené el a gyermekét, ha oda bekerülne. Majd haladjunk visszafelé, egészen addig, míg a sor legvégén egy olyan iskolát jelölünk be, ahova minden bizonnyal fel fogják venni, ha minden kötél szakad.
Érdemes arra is figyelni, hogy az egyes preferált iskolák esetében több szakot is indítanak, melyre nem egyforma mértékben nehéz bekerülni. Így a különböző szakirányokat mindenképp különítsük el a jelentkezési lap kitöltéses során.
Felkészülés a középiskolai felvételire
A gyakorlati felkészülés elengedhetetlen, ahol nem csak a hozott pontok alapján lehet bekerülni, hanem meg kell írni a központi írásbeli felvételit is.
A gyakorláshoz az internetről le kell csak tölteni az elmúlt évek felvételi feladatlapjait. Ezen az oldalon lekülönítve megtalálja 2006-2014 összes matematika, és magyar nyelv feladatlapjait, és megoldó kulcsait 4., 6., és 8., osztályosok számára.
A típusfeladatok begyakorlása egy komoly rutint ad majd gyermekének. Igyekezzünk a feladatlapokat a megadott időkorláton belül megoldatni a gyermekünkkel.
Egyáltalán nem kell elkeseredni, ha nem jók az eredmények. Miért? Mert a rontott feladatok megértésével, a típusfeladatok újbóli ismétlésével a felvételi idejére a gyermeke felkészült lesz.
Amennyiben a gyermekünk 4-es és 5-ös között lebeg egy pontvivő tantárgyból, akkor célszerű, hogy NE azt hajtsuk a gyermekünknél, hogy javítson, mert a hozott pontok 2x olyan kevésbé számítanak a végeredmény szempontjából, mint a felvételin elért pontszám!
A feladatmegoldások rutinszabályai az írásbeli felvételin
A gyereknél legyen egy szövegkiemelő, mellyel a feladatok lényeges elemeit kiemelheti. Mivel a feladatok trükkösen vannak megfogalmazva, egy szövegkiemelő segítségével könnyebb tájékozódni.
A feladatokra megoldása. A feladatok elolvasása, megértése elsődleges. A szükséges adatok kiemelése után, ha szükséges szemléltethetjük rajzzal a feladatot. A számolás után ne felejtsük el a végeredményt kiemelni, és egyértelműen, olvashatóan leírni.
A 20 másodperces szabály. Ha a feladatot elolvasva megértettük a lényeget, de nem tudjuk megoldani, akkor maximum 20 másodpercet gondolkodjunk, ha nem megy, haladjunk tovább, és később visszatérünk az adott példára, hogy megoldjuk.
A rendelkezésünkre álló 45 percből maradjon 5 perc a feladatok tisztázására. Tehát egy feladatra maximum 4 percünk van.
A két írásbeli közötti szünetben a gyereket ne nyaggassuk! „Hogy sikerült?”- kérdésekkel. Ha úgy érzi, hogy elrontotta az elsőt tudnia kell kirakni magából az egészet, mert az újra kell fordítania az egész energiáját.
Amennyiben nincs odaírva a feladathoz, hogy pontlevonás jár a rossz megoldásért, úgy ki kell tölteni az összes feladatot. A gyereknek tudnia kell hagyatkoznia a megérzéseire, mert ez is hozhat pontot, ha semmi okos nem jut az eszébe.
Felkészülés a középiskolai szóbeli felvételire
A legtöbb gyerek ettől fél, ha itt előnyt szerez az Ön gyermeke, akkor nyert ügye van!
A szóbeli felvételi vizsgákon nem csak az anyagra adott válaszokat pontozzák a tanárok. Tanítsuk meg a gyermekünket a jó kiállásra.
A szóbeli vizsgákra érdemesfelkészülni olyan kérdésekre is, mint: „Miért akarsz ebbe az iskolába jönni?” , „Hol találtál ránk?”, stb. Ha erre egy 8-os gyerek azt a választ adja, hogy „Anyu találta a sulit!”, akkor könnyen elvághatja magát, mert egy olyan kép alakulhat ki benne, hogy a gyerek nem önálló, nem motivált. Mielőtt felháborodnánk jó, ha tudjuk, hogy a tanároknak is szűrni kell valamilyen szinten a gyerekeket, és ez is lehet egy szempont.
A szóbeli során előfordulhat, hogy be kell vinni az iskolai magyar, matek füzetet, ezért érdemes szépen vezetni a füzetet. A füzet állapota egy tükör a gyermek teljesítőképességéről, annak egyenletességéről, és motiváltságáról. Ha nem akarjuk újraíratni februárban az egész füzetet újraírattatni, akkor érdemes már most figyelni erre az apróságra.
Versenyhelyzetekben való reagálás
A felvételik súlypontja tehát nem csak a tudás, hanem a helyes kiállás, és stressztűrés is. Ha ezt most megtanulja a gyermeke, akkor a középiskolai évek alatt is vidáman megállja a helyét.
A felvételi felkészülés, és a középiskolai felvételi vizsga alatt a gyermekünk esélyeit jelentősen növelhetjük azzal, hogy megtanítjuk oldani a bennük lévő stresszt, feszültséget.
Ezért a következő hírlevélben azokat a trükköket osztom meg, ami alapján egy gyerek meg tudja nyugtatni magát, ha kell.