Vajon miért nem engedte Steve Jobs a gyermekeinek, hogy iPad-et használjanak?
Túl szigorú volt vagy csak azt szerette volna, hogy a gyermekei okosak vagy boldogok legyenek?
Az elektronikai kütyük világában nagyon nehéz szabályozni a gyermekeink számítógéppel, mobilozásal töltött idejét.
Egyáltalán mennyi legyen az gépezéssel eltöltött idő? Erre keresi a választ ez a hírlevél.
Mi az, amit Steve Jobs tudhatott a számítógépek világáról, és mi nem vagyunk tisztában vele?
Mindent (majdnem). Steve Jobs volt az Apple igazgatója. De gyermekeit nem árasztotta el mindenféle elektronikai eszközzel. Sőt a feleségével egyetértésben szigorúan korlátozta azok használatát a gyermekeik számára.
Miért? A cikk tanulsága szerint azért, mert ezek az eszközök megfosztják a gyerekeket a képzelőerejük fejlődésétől, és kevésbé fejlődik a kreativitásuk.
Ez mennyire igaz? Nem tudom.
Jöhetnek azok az ellenpéldák, melyek során a gyerekek kreativitása fejlődik, vagy javul a térlátásuk, reakcióidejük. Gondoljunk csak a Mycraft játékra, vagy a számítógépes szimulációkra.
Egy biztos, a csábítás nagy, és nehéz rendet vágni a különböző vélemények között.
Tavaly egy az internet/ számítógép veszélyeiről szóló előadáson az egyik előadó (egy számítógépes szűrő programokkal foglalkozó szakember) előadását hallgattam. Ami a legjobban megragadta a figyelmem, hogy ő a gyermekeinek naponta 30 perc számítógépes időt engedélyez. Azt is elmondta, hogy ez nem egyszerű. Gyermekei az osztálytársaikhoz képest jelentős „hátrányban” voltak. Emiatt viták is előfordultak a szülők, és gyerekek között. De a szülők kitartottak.
Kíváncsi vagyok, ha eltelik 10-15 év, akkor mennyire igazolja majd a szakember döntését a jövő? Bízom benne, hogy igen, mert a mi családunk is ezt az utat követi. De pontos diagnózist még nem tudnék felállítani, de úgy érezzük, hogy jó úton vagyunk.
De vizsgálódjunk egy kicsit jobban!
Miként hat az agyunkra a folyamatos internetezés?
A legsajátosabb helyzet, hogy egyszerre sok számítógépes, telefonos eszközzel vagyunk körülvéve. Mobiltelefon, internet, nyitott Facebook profil, e-mailek áradata.
Ez arra kényszerít minket, hogy mindegyik fronton megálljuk a helyünket. Válaszoljunk a beérkező üzenetekre, ha valaki ránk írt a Facebook-on . Felvegyük a telefont, ha valaki hív. Megírjuk a válasz e-maileket, mellette végezzük a munkánkat. Ezt hívják multitaskingnek (egyszerre sok dolgot végzünk).
Csakhogy ez az internetes multitasking több oldalról felborítja belső rendet a szervezetünkben:
Hatására stressz hormonok képződnek, melyektől egy idő után a gondolkodás zavarossá válik. Ezt tapasztalja, amikor a gyermeke befejezi a több órás számítógépes játékot, és se lát se hall.
Az agyunk egy részét érdeklik az állandó újdonságok (bejövő SMS, új Facebook poszt, 2-vel több like, stb.). Ennek eredményeként nem haladunk a munkánkkal, különösen akkor, ha arra nagyon kellene koncentrálnunk.
Emeli a szervezet dopaminszintjét, mely többek között a motivációért, a függőségek kialakulásáért felelős vegyület.
Az 1950-es években patkányokon végzett dopamin kísérletek során a patkányok képesek voltak lemondani a saját életfunkcióikról (evés, ivás, pihenés) csak azért, hogy a saját dopaminszintjüket minél magasabbra bírják emelni.
Erről érdemes megnézni ezt a kisfilmet (angolul)!
Tanulás közben a multitasking kifejezetten káros, mert az agy a tanult információt csak az újdonságok között tárolta, nem szintetizálta. Hány gyermek tanul úgy nap, mint nap, hogy közben mennek az SMS-k, vagy pörgeti a Facebook-ot? És milyen eredménnyel?
A folyamatos multitasking stresszel jár, erősen csökkenti a szervezet glükóz szintjét, ezért hamarabb elfáradunk.
Az agy szürkeállomány sűrűségét csökkenti a folyamatos, és rendszeres multitasking.
Mit tehet a szülő, ha a gyermeke internetet követel?
A gyermek korai életszakaszától kezdve folyamatosan tartson szülői kontrollt.
Tartassa be az időkorlátokat! Mennyi legyen az időkorlát. Amikor szórakozásról, játékról van szó maximum 30 perc.
Tartson ki!
Adjon, mutasson alternatív lehetőségeket a gyermekének! Sport, beszélgetés, játék, olvasás.
Mit lehet tenni, ha már elfajult a helyzet, és a gyermek nem tud lemondani az internetről?
Szembesítse vele, hogy internetfüggőségben szenved. Ne durván, de jó, ha tud róla. Kérje meg, hogy töltse ki ezt a tesztet: Internetfüggőség teszt
Ismertesse meg vele a cikkben közölt hivatkozásokat.
Legyen egyre határozottabb, és erősebb lelkileg. De a határozottságát a szeretet irányítsa ne a tehetetlenség, mert csak így lehet kilendíteni őt ebből az állapotból.
Nem a függőség tárgyát kell megvonni teljesen a gyermektől, hanem az önbizalmát növelni, szorongását csökkenteni Ehhez szinte minden esetben szükség lehet a családi feszültségek feloldására is.
Feszültségmentesítés a családban
Önbizalom növelés a gyereknél, feszültségoldás a szülőnél
Olvassa el a korábbi hirleveleinket is! Témakörök szerint olvashat a gyermeknevelés, a családi élet, a tanulás, stressz, szorongás, agresszió, számítógépfüggőség, és más témákban.