10 dolog, amit NE mondjunk a gyermekünknek
Ha mégis megtörtént, akkor legközelebb tudatosabbak leszünk!

Van úgy, hogy kimondunk valamit gyermekünknek, és nem azt a hatást érjük el vele, amit szeretnénk.
Az alábbi hírlevélben 10 tipikus mondatot fogunk érinteni, megvizsgálva a hatását, és arról is olvashatnak, hogy mit mondhatunk helyette. A lényeg nem a hibákon van, hanem a megoldáson, és a gyakorláson.
Ne (verekedj, szaladgálj, kiabálj)!
Gyermekeink túl gyakran hallják azt a szót, hogy NE. A tiltás helyett fogalmazzuk át a mondatainkat pozitív kimenetelűre. Ez azt eredményezi, hogy a gyerekek nem kritikaként kezelik a kéréseinket. Mondjuk azt, hogy „Kérlek egy kicsit csöndesebben!” a helyett, hogy „Ne kiabálj!”
Szép munka!
A dicséret és a bátorítás között különbség van. Ezt vagy ehhez hasonló dicséretet gyakran mondjuk, ha a gyermekünk valami eredményt ért el. Ehelyett érdemes azt válaszolni, hogy „Megcsináltad!” „Rájöttél!” vagy „Kijavítottad!”. Mindegyikben az a közös, hogy nem a mi véleményünket nyilvánítottuk ki, ha valami jól sikerült (szerintünk), hanem visszajelzést adtunk arról, hogy az eredményt TE érted el.
Ne veszekedj velem!
A gyerekek folyamatosan próbára tesznek bennünket, kérdeznek, elemeznek. Ez könnyen eljuthat akár a veszekedésig is, de ez is csak a fejlődésük része. Ahelyett, hogy rövidre zárnánk a beszélgetést a fenti mondattal, próbáljuk ki a következőt: „Tudom, hogy azt szeretnéd, hogy mást válaszoljak neked, de ez nem fog változni!” Begyakorolhatjuk, azt, hogy a gyermekünknek milyen válaszokat adjunk kritikus helyzetekben, úgy, hogy azt ő is megértse. „Már válaszoltam a kérdésedre, van ezzel kapcsolatban még kérdésed?” Ez megengedi a gyereknek, hogy tisztázza a saját álláspontját, megbeszéljék a kérdéses pontokat, veszekedés nélkül.
Várj, amíg anya/apa/másvalaki megtudja ezt a dolgot
Ez két dolgot okoz. Először szorongást kelt a gyermekben, különösen akkor, ha az a személy mondja, akinek éppen elmondtuk, hogy mi történt. Másodsorban figyelmen kívül hagyja az én felelősségem, hogy megoldjam a helyzetet ott, és akkor, hanem átadom azt valaki másnak. Amikor a gyerek ilyen esetben hozzánk fordul, ha valamit tett, akkor már éppen elég sok benne a bűntudat, a szégyen, ezt felesleges még azzal növelni, hogy lepasszoljuk a felelősséget. Döntsük el ott, és akkor, hogy az illető személynek valóban tudnia kell e a helyzetről, ha igen, akkor kérdezzük meg a gyereket, hogy ki mondja meg neki.
Ha még egyszer ezt mondod…
Gyakran mondunk ilyet, mellyel félelmet keltünk a gyerekben, másodszor a dolog, amivel fenyegetjük rendszerint nem kivitelezhető (most azonnal hazamegyünk, nem kapsz vacsorát, stb.) Ez megkérdőjelezi a hitelességünket. Ehelyett mondjuk a következőt: „Ha azt választod, hogy (itt jön a kifogásolt viselkedés), akkor ezzel azt választod (az előre egyeztetett következményt rakjuk a mondatba, mint büntetést). „Ha azt választod, hogy tovább csúfolod a tesód, akkor ezzel azt válaszod, hogy ma nincs játék a gépeddel!” Egy ilyen kijelentés nem kelt félelmet, de tiszta kommunikációt eredményez.
Nem jól csinálod!
Gyakori, hogy kontrollálni akarjuk a gyermekünket egy olyan dologban, amit szerintünk ezen, és ezen a módon lehet elvégezni, holott lehet, hogy van még más módja is. Például: „A füvet pirosra színezted, pedig a fűnek zöldre kell színezni.” Ehelyett: „Úgy döntöttél, hogy a füvet inkább pirosra színezted.” Ez kellő szabadságot ad a gyereknek, hogy kreatív legyen, és felfedezzen dolgokat elvárások nélkül.
Ez történik amikor…
Megpróbáljuk akkor is az élet dolgaira tanítani, amikor nem ennek van itt az ideje. Ha a gyerek megsérült egy butaság miatt, akkor már megtanulta a leckét. Ilyenkor teljesen felesleges a szabályt belesulykolni a gyerekbe. Mondjuk inkább ezt: „Megtapasztaltad, hogy mikor leugrottál a mászókáról, akkor megsérültél.”
Ne csináld ezt!
Ha azt mondjuk a gyereknek, hogy ne csinálja azt a dolgot, akkor a gyerek azért is be akarja bizonyítani, hogy ez a dolog rá nem vonatkozik. Amikor azt mondjuk neki, hogy ne csináljon valamit, akkor cserébe veszekedést, lázadást kapunk a nyakunkba. Ehelyett mondjuk el a gyermekünknek, hogy mi az oka a tiltásnak. „Ez így nem biztonságos.” „A szoba fala nem rajzolásra való!”
Mi most (bármi, amit a gyermekünk nem akar csinálni), rendben?
A gyermekünket, amikor rá akarjuk venni egy dologra, akkor megpróbáljuk meggyőzni annak helyességéről. Gyakran mondjuk ezt: „Most hazamegyünk a játszóházból, és máskor ismét eljövünk, rendben?” Ez felhívás keringőre, amikor a gyereknek csak nemet kell mondania. Tudjuk, hogy a gyermekünk nem akar hazamenni, és nem is akarunk vele veszekedni ezen. Ehelyett mondjuk például azt, hogy: „Szandi, tudom, hogy te most maradni akarsz, és játszani, de most itt az idő haza kell menni. Egy másik nap vissza fogunk jönni.” Ez segít a gyereknek megérteni a dolgokat, de azt is tisztázza, hogy a hazamenetel nem vita tárgya.
Te most nagyon idegesítesz engem
Mi vagyunk a felelősek a saját érzéseinkért. Fontos, hogy a gyermekünk is tisztában legyen azzal, hogy ő a felelős a saját érzéseiért, és nem ő hoz létre bennünk érzéseket, hanem mi magunk. A necces helyzetekben mondjuk inkábba következőt: „Kezdek ideges lenni, így szükségem van egy kis szünetre!” „Most mérges vagyok.” Tehát úgy kommunikáljuk az érzéseinket, hogy nem őket tesszük a felelőssé ennek kialakulásában.
Forrás:10 things not to say your kids

Új felturbózott Stresszkezelő Tanfolyam Gyerekeknek
Jelentkezzen a május 13-i tanfolyamra most!
A megújult tanfolyam tartalmaz egy újabb blokkot. Ez a LELKI NYUGALOM Csomag.
Még nem tudja, hogy mi a LELKI NYUGALOM Csomag?
A tanfolyam délelőttje után egy csoportos stresszoldási lehetőséget kap gyermekével együtt.
Az ebédszünetet követve további három órában.
Segítségével a tanultakat mélyebb szinten elsajátítja Ön és gyermeke is.
Olyan új dolgokat, stresszoldó technikai elemeket ismer meg, mely nagymértékben segít az Önök helyzetén.
Nincs egyedül a problémáival! Örömmel segítek.
Ez a program Önöknek szól!
Ismerje meg a Stresszkezelő Tanfolyam Gyerekeknek részleteit!

Vértezze fel a gyermekét a stresszkezelés képességével! Jelentkezzen most!
Jelentkezése kockázatmentes. A tanfolyam szervezéséről, a fizetési feltételekről a jelentkezést követő válaszlevélben kap tájékoztatást.

Tovább a Stresszkezelő Gyermek Tanfolyamra! »

Tudjon meg többet! Kérjen időpontot!
Jelentkezzen konzultációra, hogy választ kapjon a kérdéseire! A találkozó célja egymás kölcsönös megismerése, amelynek során feltérképezzük gyermeke problémáját. Ezáltal megismerheti a fejlesztőt és az EFT módszert. Legyünk együtt szemtanúi gyermeke változásának!

Ismer olyan Szülőt, akinek jól jönne ez a friss információ? Kérem hívja fel rá szülőtársa figyelmét! »

Köszönöm megtisztelő figyelmét! Takács Péter gyermek életmód tanácsadó

Hírlevelek 2021
Egy fontos szempont, ami miatt egy kisiskolás elveszti a lelkesedését a tanulás iránt »
Nyaggat a gyerek! » Milyen kihívások várnak ránk szülőkre 2021-ben?»
Hírlevelek 2020
Létezik-e időutazás?»
Anya, miért vannak rossz emberek?» Jellemromboló elvárások az iskolákban »
Gyerek retteg, hogy elveszíti szüleit» Iskolai teljesítményelvárás kontra szülői szeretet elvesztésétől való félelem »
Miért kell a gyerekeket megtanítani sírni? »
Mit tegyünk, ha a gyerek felnőtt tartalmú oldalakba fut bele?» Látom, hogy a gyerekem élete rossz irányba tart»
Az a fránya kötelező olvasmány!»Ismét közeledünk a digitális oktatás felé? »
Izgulós, lámpalázas felvételizők figyelmébe!» Hogyan lehet a láthatásokat békéssé tenni válás után? »
Egy kellemetlen ok, ami a gyerekek izgulásában szerepet játszik»
Eddig mindenhova utáltam járni, de ide szeretek… » Miért hibáztatják a gyerekek a szüleiket?»
Korosztályos különbségek, és a túlzott számítógép használat » Kezdődik az iskola, de mi lesz a koronavírussal?»
Hogyan segíthetünk a gyerekünknek nemet mondani? » Vajon képes-e egy gyerek megtalálni a problémái lelki okát?»
A nehezen barátkozó gyerek csapdája » Hogyan beszéljük gyerekünkkel a család anyagi helyzetének nehézségeiről? »
Az orvosi diagnózisok hatása a gyerekekre »
Hogyan próbál a gyerekkel kapcsolatba lépni egy pedofil?» A gyerek sokat veszekszik a szüleivel»
Meg lehet-e változtatni a gyerekem karmáját? » Miért akadunk el a szülő gyerek kapcsolat javításában? »
Túl hangosak a gyerekek? 7 ötlet a gyerekek kezelésre, ha túl nagy a hangzavar otthon »
Ha kiabálok az mennyire rossz a gyereknek?» Hogyan hatott az „kütyüzés” a gyerekekere ebben az időszakban? »
Miért fontos most feltöltődni, tanulni, fejlődni? »
Nem unja már a gyerek az örökös otthonlétet? » Digitális oktatás okozta túlterhelés gyereknél és szülőnél »
Most különösen figyeljünk az idősekre!» Stresszoldás, türelemfejlesztés házilag, de profin »
Írja meg miben tudok segíteni Önnek!» Hogyan tudom lekötni a gyerekem figyelmét, ha össze vagyunk zárva? »
13 kérdés, amiről a koronavírus helyzetben érdemes elgondolkodni »
Párkapcsolati konfliktusok koronavírus idején »
Hogyan lehet normális életet élni bezárva, ha gond van a gyerekkel?»
Hogyan beszéljünk a koronavírusról gyerekünknek? »
Miért nehézkes a szocializáció egy túlérzékeny gyerek számára?»
Miért hajlamos az ember a pánikra?» Három érdekes színfolt az elmúlt hetek foglalkozásaiból»
Jó tanuló gyerekem cikizik az osztálytársai » Feldolgozatlan válás hatása egy kamasz párkapcsolatára»
Egy fiú nekitámadt az osztálytársának, mert az szidta az édesanyját»
Gyerek sportverseny felkészítés EFT-vel» A gyerek szorong, és ez mégis eszköz a gyerek kezében »
Ami kihívás a gyereknél, az kihívás a szülőnél» 7 felrázó, sorsfordító kérdés »
Boldog gyermek hírlevelek
Olvassa el a korábbi hirleveleinket is! Témakörök szerint olvashat a gyermeknevelés, a családi élet, a tanulás, stressz, szorongás, agresszió, számítógépfüggőség, és más témákban.
Hírlevelek 2019 » Miről írtunk 2018-ban? »
Hírlevelek 2017 » Hírlevelek 2016 » Hírlevelek 2015 » Hírlevelek 2014 »
Hírlevelek 2013 » Hírlevelek 2012 » Hírlevelek 2011 » Hírlevelek 2010 »
Hírlevelek 2009 »

