Az iskola azért rossz, mert:
„Az iskola kötelező.”
„Az iskola unalmas.”
„Az iskolában sok olyan dolgot kell tanulni, amit nem szeretek.”
„Az iskolában olyan tanárok, és osztálytársak vannak, akiket nem szeretek.”
Az iskolával az a baj a gyerekek szerint, hogy semmi értelme.
A szülő, hogyan tudja motiválni a gyermekét ilyen háttérrel?
Nehezen.
Nem működik a szentbeszéd, a büntetés, a jutalmazás.
Egyrészt azért nem, mert mi szülők is tapasztaljuk, hogy az iskola nem képes ellátni a fő feladatát. Nem az életre nevel. Ez már a mi időnkben is így volt.
Akkor nekünk kell valamit tenni!
Azoknál a gyerekeknél nagyon könnyű, ahol a gyerekek önjárók, tanulnak, vannak céljaik, tudják mit akarnak. Az ilyen gyerekek aránya nagyon kevés.
A többiek megfelelésből, vagy kényszerből tanulnak.
Alakítsuk át az iskola fogalmát a gyerek fejében!
Az iskola azért van, hogy megtalálja gyermekünk, hogy mi az, ami érdekli, mivel szeretne foglalkozni az életben.
Mivel kötelező, ezért szeretni nem kell, csak úgy tekinteni rá, mint egy akadálypályára, amin végig kell menni, anélkül, hogy minél kevesebbszer essünk le, de tökéletességre felesleges törekedni.
De ezek csak szavak maradnak, ha nem adunk mélyebb értelmet a gyermekünk életének.
Adjunk mélyebb értelmet gyermekünk életének!
A foglalkozások során bármilyen korosztályt kérdezve a céljaikról, az élet értelméről a gyerekek vagy nem tudnak válaszolni, vagy kapok egy sablon választ. „Jó munka, család, ház, stb.”
Ha tisztázzuk gyermekünkkel, az élete értelmét az iskola sokkal kevésbé lesz nyűg számára, inkább feladatnak fogja tekinteni, amit meg kell oldani.
Ezt bármilyen korú gyereknél megtehetjük.
Az élet érzelmének a megtalálása kicsiknél
Óvodások, és első, második osztályosok esetében.
Elég, ha ilyen vagy ehhez hasonló mondatokat gyakran ismételgetünk a gyermekünknek: „Azért születtél, hogy szebb legyen tőled a világ!” „Az élet egy nagy csoda, arra vár, hogy felfedezd!”
A gyermekeknél, akik kisoruk óta ezt hallják a szüleiktől, és a szüleik nem csak mondogatják ezeket a mondatokat, hanem ekként is élnek, ott lesz a természetes kíváncsiság, a vágy, hogy megtalálják a saját életük célját.
Az élet értelmének a megtalálása kiskamasz korban
Az elősző mondatok itt is jól fognak jönni, használhatjuk őket a gyermekük bármilyen életszakaszában.
Így augusztus közepén csak kimennék csillagokat nézegetni. A csillagok ugyanis hihetetlen erővel bírnak. Ha rájuk nézünk, egyből felmerül bennünk a saját kicsinységünk, esendőségünk.
De tökéletes egy vízpart, ahol belefeledkezhetünk a hullámokba, vagy egy naplemente is.
Ahogy ott vagyunk akár a csillagok alatt, vagy a vízparton beszélgessünk gyermekünkkel az élet gazdagságáról, szépségéről, és arról, hogy semmi nem történik véletlenül ebben az életben.
Minden helyzet, amit elénk tár az élet abból tanulhatunk, fejlődhetünk,jobbá lehetünk.
Érdemes ezt az életszemléletet belevinni a gyermekünk mindennapjaiba.
Amikor majd nehézségekkel találkozik, ilyen életszemlélettel könnyebben találja meg a megoldást is.
Az élet értelmének megtalálása kamaszoknál
A már említett mondatok, és az előző gondolatok szintén fontosak. Itt azonban felmerül a saját hitelességünk kérdése is, illetve kezeljük gyermekünket egyenrangú partnerként, és azon se legyünk meglepődve, hogy a gyerek hárít, gúnyolódik.
A tinédzserek esetében is vannak olyan pillanatok, amikor nyitottabbak az átlagnál.
Náluk soha ne akarjunk egyszerre látványos eredményt elérni, csak apró lépésekben haladjunk.
Jó ötletnek tartom közösen megnézni gyermekünkkel az alábbi filmek valamelyikét: Matrix 1-3 »; Mr Nobody »; A viskó ». (Ki-ki talál benne a világnézetének megfelelően használható gondolatokat.)
A tinédzserek életszemléletében könnyen előkerül az „egyszer élünk, használjuk ki” gondolatiság. Szerintem ez a saját félelmeikből fakad, hogy lemaradnak valamiről.
Igyekezzünk beépíteni a tudatosság fontosságát az életükbe. Az ő életüknek is az ad értelmet, ha tudatosan keresnek, keresik azt, hogy mitől vállnak boldoggá, elégedetté.
Azzal semmi baj sincs, ha még nem tudják, hogy mit fognak csinálni, ha nagyok lesznek. Csak nyissák ki a szemüket, és lássanak, keressenek, próbálkozzanak, ha kell, hibázzanak, mi segíteni fogunk nekik. De az ő életüket csak ők tudják élni, nekik kell megtalálni a saját életük értelmét, ez viszont kellő tudatossággal sikerülhet.
Ezek után mit jelent az iskola?
Ha gyerekként elfogadom, hogy semmi nem történik véletlenül az életemben. Sőt, minden, ami történik az én fejlődésem szolgálja, akkor az iskola, a nem kedvelt emberek kevésbé fognak akadályozni abban, hogy tudatosan éljem az életem, és elérjem a céljaim.
Az iskolai nehézségek csupám megoldandó feladattá fognak alakulni az életemben.
Ezt elsőre nehéz lehet elfogadni, akár felmerül a kérdés, hogy a gyerek ebből mennyit ért meg. De hinnünk kell bennük, és abban, hogy eljut hozzájuk az üzenet: Akármilyen nehézséggel is küzdenek, azt meg fogják oldani.
Hamarosan itt a szeptember, és már előre aggódik, hogy mi lesz a gyerekkel?
Ön nincs egyedül a problémájával! Most még időben van! Előzze meg a problémákat mielőtt azok a feje fölé nőnének!